דוגמה טובה – ובעברית!

מידי פעם מזדמן לי לעיין בבלוגים שמלווים קורסים בהשכלה הגבוהה. שמתי לב, למשל, שבמספר קורסים בטכנולוגיות בלמידה אחת המטלות היא בניית “Personal Learning Network”, וכמעט תמיד התוצאה היא בלוג שבו הסטודנט מכריז בגאווה שעכשיו יש לו רשת ללמידה אישית. הבעיה היא שעיון בבלוגים האלה מראה שהם דלים מאד. ברוב המקרים יש בהם מעט קישורים למגוון כלים שלא ממש זוכים לשימוש. במקרה הטוב, בבלוגים האלה הסטודנטים מספרים על הפעילויות השונות שהם מכינים (או מתכוונים להכין) בעבודה המעשית שלהם. לא נעים לשפוט תוצאה מבלי שמכירים את הכוונה, אבל הרושם הכללי הוא שהסטודנטים אינם מבינים לא בטכנולוגיה, ולא בפדגוגיה. אינני יודע לפי אלו אמות מידה המרצים של אותם סטודנטים מעריכים את הבלוגים האלה, אבל יתכן מאד שהסיבה שהבלוגים האלה מאכזבים היא שההנחיות של המרצים אינן ברורות והסטודנטים אינם מבינים מה רוצים מהם.

לדאבוני, התרגלתי לכך שהבלוגים של פרחי הוראה שאני מוצא סובלים מהפגמים האלה. אבל לשמחתי לפעמים המצב שונה, והשמחה שלי כפולה כאשר הבלוגים הטובים שאני מוצא הם מישראל.

במשך כחמישה חודשים, מתחילת שנת הלימודים הנוכחית, יורם אורעד, במכללת דוד ילין, מנהל חלק ניכר מקורס בהוראת הפיסיקה על גבי בלוג. בבלוג הזה הוא מעלה נושאים לדיון, והסטודנטים מגיבים לנושאים האלה, כאשר עיקר הפעילות היא פרסום רפלקציה על העבודה המעשית שלהם. מתוך תשעה הסטודנטים בקורס שבעה מנהלים בלוגים די פעילים (בערך 20 מאמרונים במשך חמישה חודשים). אפשר להגיד שהבלוג של יורם מהווה אתר של הקורס – אתר שמופק על תשתית קלה וידידותית, ואילו הבלוגים של הסטודנטים הם המחברות האישיות שבדרך כלל אינם זוכים לפרסום. לו לא הכרתי בלוגים אחרים של מנחים של קורסים שניסו לתפקד בצורה דומה, ואת הבלוגים של סטודנטים שהם קשורים לבלוג המנחה, אולי לא הייתי מתרשם. אבל נדמה לי שהתפקוד המוצלח של המערכת הזאת יוצא דופן, ולכן יש טעם לנסות ללמוד מהנסיון.

לפני שבוע יורם העלה לבלוג שלו סיכום ביניים על השימוש בבלוג בקורס, בו הוא מציין יתרונות וגם חסרונות של הבלוג. הוא מדגיש את קלות השימוש של הבלוג, ומציין שהוא איפשר לסטודנטים לקרוא את הרפלקציות של עמיתיהם. העובדה שהפלטפורמה שבה השתמשו לא איפשרה העלאת קבצי וורד או פוארפוינט נרשמת כמגבלה, אם כי יורם מציין שהוא מצא פתרון באמצעות וויקי לקורס אליו הועלו קבצים כאלה. הוא מתייחס לפתיחות באמביוולנטיות – גם כיתרון אך גם כחסרון. היו סטודנטים שהעדיפו לא להשתמש בבלוג ולהגיש את הרפלקציות שלהם באמצעות הדואר. יורם מסכם:

אני מוצא שהשימוש בבלוג הוכיח את עצמו ככלי נוח ויעיל באימוני ההוראה וכן עבור שיעורי הדידקטיקה. עושר האפשרויות שבו מאפשר דברים רבים כגון התאמה לסגנון אישי של הסטודנט, שילוב אלמנטים ויזואליים שונים ועוד.
מעיון בבלוג שלו ובבלוגים של הסטודנטים, אני שמח להסכים.

תגובה אחת בנושא “דוגמה טובה – ובעברית!”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *