אין פתרונות קלים

כאשר יש לי צורך במנה בריאה של גישה ומפוקחת כלפי התנהגותם של בני נוער בסביבה האינטרנטית, אני יודע שאפשר לפנות לאנסטסיה גודסטין. גודסטין כתבה את הספר Totally Wired, והיא כותבת בלוג הנושא את אותו השם – בלוג שלרוב מכוון כלפי הורים ומורים. היא איננה מתכחשת לסכנות שאורבות לבני נוער ברשת, אבל יש בכתיבה שלה שיקול דעת שאיננו פוגשים, בדרך כלל, בכלי התקשורת הרשמיים. היא מביאה נתונים שעוזרים לנו להבין שעל פי רוב, תוך כדי ההתבגרות ה-“רגילה” שהיא מנת חלקו של כל דור, בני הנוער של היום מתמודדים עם הסביבה האינטרנטית, ועם המציאות החדשה שלתוכו הם גדלים, ברצינות ובתבונה.

לפני כשלושה שבועות גודסטין דיווחה על מושב של ועדת משנה של הקונגרס האמריקאי שעסק בסכנות לבני נוער באינטרנט:

At a recent panel in D.C. called: Just The Facts About Online Youth Victimization, the top researchers in the field basically debunked the stranger danger fear as being greatly exaggerated, painted a clearer picture of who is really at risk, and admitted while the fear-based approach has been working in terms of teens being more careful and using more enhanced privacy settings, it probably should be retired.

קראתי על המפגש הזה (הטקסט המלא, וגם וידאו, נמצאים ברשת) לפני כמה שבועות במספר בלוגים, אבל לא זכור לי שקראתי עליו בעיתונות הרשמית – לא בחו”ל, ולא בארץ. ויש בכך, כמובן, אישור לטענה של גודסטין שהעיתונות מגזימה בנוגע לסכנות. יש צורך לחנך לזהירות ולשמירה על פרטיות, אבל לפי המומחים שהשתתפו בפורום שעליו גודסטין מדווחת, הסכנות אינן מצדיקות את הפאניקה שהמדיה מבקשת ליצור.

לפני שבוע גודסטין כתבה על המקרה של תלמידת תיכון, ספורטאית מצטיינת, שגילתה שהתמונה שלה שמישהו שהיא לא הכירה העלה לרשת, “זכתה” לעשרות אלפי צפיות. אין ספק שהסיפור די מדאיג, ובוודאי מדובר במצב מביך ולא נוח לאותה תלמידה. גודסטין איננה מביאה פתרונות קלים. להיפך, היא מודה שאין לה פתרונות:

I wish I had some tips to offer on how to prevent this sort of thing from happening. The reality is that in today’s totally wired world, your digital image just isn’t your own — especially if it’s being taken by someone else (including the media). Once it’s online, this type of internet celebrity is possible whether you asked for it or not. The most you can do is just be aware that this can happen and be prepared to deal with it if it does.

כמו גודסטין, הייתי מעדיף לו היא יכלה להציע דרך פעולה ברורה לטפל בבעיה. אבל ברור לי, כמו שברור לה, שבעיות מהסוג הזה הן חלק מהמציאות האינטרנטית שלנו היום. מבחינתי, העובדה שהיא מודה שהיא איננה יכולה לשלוף פתרון דווקא די מעודד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *