נענע מכה שוב

דרך מאמרון נהדר של איריס, ההיא מ-“שחקי, שחקי על חלומות”, הגעתי למאמר חדש באתר של נענע על דוח בריטי חדש שבוחן את “דור הגוגל” – “לא יודעים לגגל“. קיבלתי קישור לדוח הזה, “information behaviour of the researcher of the future” ממשה חסיד לפני שבוע בדואר האלקטרוני, והתחלתי לעיין בו. אין בו גילויים מרעישים, אבל הוא בהחלט מעניין. חשוב לציין שהמטרה המרכזית של הדוח היא לבחון את ההתנהגויות המידעניות של בני נוער על מנת לעזור לספריות להערך לעתיד כך שהן ישרתו, בצורה יעילה, את החוקרים של מחר.

אבל מי שיקרא את המאמר בנענע יתקשה להבחין במטרה הזאת. כשקוראים את הדיווח של נענע, מקבלים את הרושם שהדוח הוא כתב אישום חמור כלפי הבורות של בני הנוער של היום. לפני כחודשיים התפרסמה כתבה של נענע/ערוץ 10, “ילדי הגוגל” בו למדנו שהנוער של היום אינם רוצים ללמוד, אלא רק להעתיק מהוויקיפדיה (וגם את זה לא בהצלחה מרובה), והמאמר החדש ממשיך את המאבק הזה בבורות הנוער. אך מה לעשות, וכדי ליצור את הרושם הזה, עורכי נענע עוסקים בקריאה מאד סלקטיבית של הדוח, וגם, כנראה, בהכרות דלילה ביותר עם החומרים שמתפרסמים בנושא.

במאמר אנחנו קוראים ש:

על פי המחקר, העובדה שמישהו יודע לבצע חיפוש בפייסבוק אינה הופכת אותו ל”אליל
חיפושים ברשת” …

מעולם לא שמעתי מישהו שטען שהיכולת “לבצע חיפוש בפייסבוק” מקנה למישהו יכולות מידעניות. למען האמת, אינני מבין את הכוונה במילים “לבצע חיפוש בפייסבוק”. אבל זה בעצם לא חשוב מפני שאין, בשום מקום בדוח, שום איזכור של “חיפוש בפייסבוק”. פייסבוק מוזכר ארבע פעמים, כאשר פעם אחת ההקשר הוא של הקושי של ספריות להתחרות עם החוויה של פייסבוק, ופעם אחרת מציינים שיש ספריות שמנסות להשתמש בפייסבוק וכלים דומים כדי למשוך מבקרים. מבחינת נענע, המילים “לבצע חיפוש בפייסבוק” הן כנראה מילות קוד שמראים לנו את דלות המחשבה של בני הנוער.

הדוח אמנם מציין שיש מידה של אמת בקביעה שמדובר ב-“דור ההעתקה וההדבקה”, אבל הוא גם קובע שהטענה שבני נוער הם חסרי סבלנות כלפי צרכי המידע שלהם היא מיתוס:

We feel that this is a truism of our time and there is no hard evidence to suggest that young people are more impatient in this regard.

בצורה דומה, בדוח אנחנו קוראים שבני נוער לא מביעים רצון להשתתף בפעילויות של “רשתות חברתיות” שספריות יוזמות. אבל הדוח לא רק מביא נתונים על בני נוער, אלא גם על האוכלוסיה בכללותה, ומתברר שהאחוזים של בני הנוער שפתוחים לפעילויות כאלה גבוהים מאשר של הציבור באופן כללי.

בהתחשב בעובדה שהדוח עוסק בעיקר ב-“דור הגוגל”, התמקדות המאמר בפגמים המידעניים של בני הנוער נראה הגיוני. אבל במספר מקומות בדוח אנחנו קוראים שבעצם, ההתנהגות של בני הנוער איננו שונה באופן מהותי מכלל האוכלוסיה. בעמוד 19 אנחנו קוראים:

CIBER deep log studies show that, from undergraduates to professors, people exhibit a strong tendency towards shallow, horizontal, `flicking’ behaviour in digital libraries. Power browsing and viewing appear to be the norm for all. The popularity of abstracts among older researchers rather gives the game away. Society is dumbing down.

מי שיקרא רק את המאמר בנענע לא יהיה מודע לתמונה הרחבה יותר שהדוח מראה.

אין זה סוד שהיכולות המידעניות של בני הנוער אינן מפותחות. כבר לפני יותר מעשור התפרסמו מחקרים שהצביעו על כך שמיומנויות חיפוש של תלמידים לוקות בחסר, והתמונה לא השתנתה הרבה עם השנים. אני מרבה לצטט את ג’ויס ולנזה שבמאמר מלפני שנתיים (They Might Be Gurus) כתבה:

I’ve had to face it. Students don’t think like librarians. Despite their feelings of self-efficacy and the heavily-promoted information literacy thrust in our school libraries, young information seekers do not have the sophisticated skills or understandings needed to navigate complex information environments and to evaluate the information that they find.

אבל מאמרים, ומחקרים, רבים מצביעים על התופעה העצובה הזאת. אבל ולנזה, כמו ספרנים ומחנכים רבים אחרים, איננה כותבת את הדברים האלה על מנת לנגח, אלא כדי לנסות למצוא דרכים לתקן את המצב. הרושם שמתקבל מהמאמר בנענע אחר. הם רוצים שנזדעזע מהבורות של בני הנוער שאינם יודעים להעריך מידע, ורק מעתיקים ומדביקים. ואני מניח שהם מניחים שדור שגדל על תוכניות כמו “השרדות” שערוץ 10 מגיש להם לא ישים לב שנענע מעתיק ומשכפל את המאמרים של עצמו, ומעדיף את הכותרת הזולה על פני בחינה אמיתית של הנושא.

תגובה אחת בנושא “נענע מכה שוב”

  1. בתור ספרנית יש לי כמה הערות על המאמר הזה. לדעתי זה מאמר דמגוגי בתוך כל מיני מאמרים דמגוגיים דומים.קודם כל מצב הנוער לא יותר גרוע ממצב המבוגרים. גם הם לא יודעים איך לחפש מידע וכאשר הם היו בני נוער הם לא היו יותר טובים מבני הנוער של היום. ההבדל הוא שהיום הטכנולוגיה מאפשרת “לחפף” יותר מבעבר.שנית, בתור ספרנית מקצועית, מקומם אותי שחושבים שכל אחד, ילד או מבוגר יכול לעשות חיפוש מושכל של מידע רק בגלל שקיים מנוע חיפוש שנקרא גוגל. ממש מעצבן אותי שחושבים שגוגל בא במקום ספרנית או מידענית מקצועית שלמדה חיפוש והערכת מידע בתור מקצוע. זה מתקשר לדימוי הספרן בכלל. כמו שחושבים שכל מי שיודע לקרוא ולכתוב יכול להיות ספרן, כך חושבים שכל מי שיודע להכניס מילת חיפוש בגוגל יכול למצוא ולהעריך מידע איכותי. לדעתי לא בטוח שאלה שכתבו את המאמר יודעים למצוא מידע איכותי יותר טוב מהנוער שהם מבקרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *