שאלות שכדאי לשאול כאשר כותבים לבלוג

דוד ווארליק, ללא ספק אחד מבעלי הנסיון הרב בבלוגים בחינוך, מדווח בבלוג שלו על מה שבכוונתו לעשות בסדנא שהוא מנהל השבוע. הוא רושם חמש שאלות שלדעתו יש להנחות תלמידים לשאול כדי שהם יוכלו להעריך את מה שהם כותבים:

What did you read in order to write this blog entry?
What do you think is important about your blog entry?
What are both sides of your issue?
What do you want your readers to know, believe, or do?
What else do you need to say?

אין ספק, הכיוון הכללי של השאלות האלו חיובי מאד. אפשר, כמובן, להתווכח איתן, אולי לשנות אותן טיפה, אולי להוסיף עליהן. אבל הדבר החשוב הוא הראייה הרחבה יותר – תפיסת הכתיבה בבלוג בכללותה. ווארליק מוסיף:

These questions assume that blogging is seen as a practice of literacy, accessing, processing, and communicating information. They also serve to help the writer to focus on the broader aspects of the issues being written about, exploring all sides and perspectives, and even exploring the next phase of the communication.

רצוי להדגיש את הקטע הזה. הוא כותב שהשאלות האלו מניחות כהנחת יסוד שכתיבה בבלוג קשורה לאוריינות – הגישה למידע, הטיפול בו, והעברתו הלאה. אני כמובן מסכים.

יחד עם התחושה החיובית שהגישה הזאת מעוררת, נדמה לי שיש צורך לציין שג’יימי מקנזי (וכמובן לא רק מקנזי) מדגיש כבר שנים שהמיומנות המידענית החשובה ביותר היא לדעת לשאול שאלות טובות. (עדיין, אחרי שנים רבות, האתר של מקנזי – From Now On – הוא מקור חשוב להתייחסות בריאה לשילוב האינטרנט בחינוך. רק לאחרונה הוא פרסם מאמר טוב על הטוב והרע שבבלוגים.) לשאלות של ווארליק מיקוד שונה מאלה של מקנזי, אבל בהחלט מעודד לקרוא מישהו שעבורו עצם הכתיבה בבלוג איננה מטרה בפני עצמה, מישהו שמנסה לראות את הכתיבה הזאת בראייה חינוכית רחבה יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *