יד ביד, מומחה וחובבן, למען הנגישות

לפני שבוע ספריית הקונגרס (בארה”ב) הודיעה שהיא מפרסמת כ-3000 צילומים מאוסף הצילומים שלה באתר שיתוף הצילומים Flickr. למען האמת, 3000 צילומים הם רק טיפה מתוך 14 מיליון הפריטים הויזואליים שנמצאים באוספים של ספריית הקונגרס. אבל אין בכך להמעיט מחשיבות ההודעה הזאת. הצעד הזה של ספריית הקונגרס הוא בעיני צעד משמעותי ביותר. מרכז תחום התקשורת של ספריית הקונגרס, מאט ריימונד, כותב בבלוג של הספרייה שהפצתם של האוספים של הספרייה היא בין המטרותיה המרכזיות. לכן:

That’s why it is so exciting to let people know about the launch of a brand-new pilot project the Library of Congress is undertaking with Flickr, the enormously popular photo-sharing site that has been a Web 2.0 innovator. If all goes according to plan, the project will help address at least two major challenges: how to ensure better and better access to our collections, and how to ensure that we have the best possible information about those collections for the benefit of researchers and posterity.

אבל המטרה איננה רק לאפשר גישה של הציבור הרחב לאוספים האלה (כבר היום כל אחד יכול להכנס לאתר של ספריית הקונגרס ולצפות בצילומים רבים). יש מטרה נוספת – לגייס את משתמשי Flickr למלאכה של הוספת תגיות לצילומים האלה. ריימונד מוסיף:

The real magic comes when the power of the Flickr community takes over. We want people to tag, comment and make notes on the images, just like any other Flickr photo, which will benefit not only the community but also the collections themselves.

מקטרגי ה-Web 2.0 מדגישים, חזור והדגש, שההמוניות של הווב פוגעת באיכות, שבסופו של תהליך היא יוצרת תרבות ירודה. אבל הספרנים של ספריית הקונגרס אינם, כנראה, מודאגים מהשתלטות החובבנות על המקצועיות. הם סבורים שאלפי עיניים יכולות לתרום למיון מוצלח יותר של הצילומים שבאוספים. (גם מהצד של Flickr כותבים על שיתוף הפעולה הזאת בהתלהבות.)

החיבור הזה בין המקצוענים והחובבנים מעורר תאבון לעוד. בסך הכל מה שגולשים Flickr מתבקשים לעשות הוא לצפות בצילומים, ותוך כדי כך להוסיף תגיות. אין זו מלאכה מסובכת, וככל שמוסיפים תגיות, הסיכוי שהמבקרים הבאים יוכלו למצוא משהו שהם מחפשים גדל.

אוסף התצלומים הלאומי של ישראל נמצא באינטרנט כבר בערך עשור. (נדמה לי שהאוסף הועלה לאינטרנט לכבוד חגיגות היובל של המדינה, ומסיור באתר נדמה לי שמאז לא נערכו בו שינויים). לא פעם נברתי באוסף הזה כדי למצוא צילום על נושא מסויים, או פשוט כדי למלא קצת זמן בצפייה בצילומים מעניינים. אני חייב להודות שמלאכת החיפוש לא היתה קלה. מפעל של תיגוי כמו זה שיוצא לדרך בין ספריית הקונגרס ו-Flickr יכול לתרום המון גם אצלנו. אני יכול לתאר לעצמי מפעל לאומי משותף בו כיתות שלמות של תלמידי בית ספר צופים בצילומים שבאוסף הלאומי ומוסיפים להם תגים רבים, ובדרך הזאת הופכים מפעל ראוי, אך מסורבל, להרבה יותר נגיש. מתנה של ממש לחגיגות ה-60.

תגובה אחת בנושא “יד ביד, מומחה וחובבן, למען הנגישות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *