עוד מיומנות שלא נצטרך ללמד?

אינני יודע ממתי הוא שם, אבל בתוך הסימניות הרבות ששמרתי במהלך השנים מופיעה סימניה לדפי הדרכה לשימוש בעכבר מהספריה העירונית של העיר מייסה שבאריזונה. הדפים מאמנים את הקורא לזהות קישור, ולהקליק עליו באמצעות כפתור העכבר. השיעור הראשון מתחיל:
Here’s how to begin using the mouse:

  1. Rest the heel of your hand on the table in front of the mouse.
  2. Place your thumb on one side and your ring and little finger on the other side.
  3. Use those fingers and your thumb to move the mouse around on the mouse pad.
  4. Move the mouse until the cursor is positioned on the underlined number one below.
נזכרתי בדפי ההדרכה האלה כאשר במהלך השבוע האחרון נתקלתי במספר התייחסויות למיומנות חיפוש מידע. תחילה, טארה קאלישיין דיווחה בבלוג שלה שהיא וקבוצת חברים לא זכרו את השם של מישהו, אבל גילו שתיאור כללי ביותר הספיק להם כדי למצוא את המידע המבוקש:
Recently at work we whiled away a coffee break discussing the controversy over writing famous people’s obituaries in advance. While we were having the discussion Anna Nicole Smith came up. Not her name; nobody could remember her name. We were totally stumped. We knew she had passed away shortly after her son, but that’s all we could remember.

Eventually someone went to Google and typed:

that woman who died after her son died

… and Anna Nicole Smith in a CNN story was the second result, and had her Wikipedia page on the first page of results.

I was rather surprised. After all, I do a lot of talking about how people should get as specific as possible. And while the query above presents a couple of facts, it was very generic.

קאלישיין פנתה לגוגל עם מספר “הגדרות” כלליות, ושוב ושוב היא קיבלה את המידע שהיא “רצתה”.

בהמשך, אלן לווין דיווח על הנסיון המוצלח שלו למצוא פאב מסויים בקנדה, למרות שהוא איית את המילה “ויקטוריה” לגמרי לא נכון.

ולבסוף, קראתי תקציר של הרצאה של ביל גייטס באוניברסיטה של קרניגי-מלון. שם דווח ש:

In five years, Microsoft expects more Internet searches to be done through speech than through typing on a keyboard, Gates told about 1,200 students and faculty members Thursday at Carnegie Mellon University.
אינני בטוח שיש באמת חוט מקשר בין הדוגמאות האלה, אבל בכל זאת, הכיוון די ברור: אם פעם חשבנו שצריכים ללמד תלמידים להשתמש במנוע חיפוש – להראות להם היכן להקליד את מילת החיפוש, ואחרי-כן לעיין בתוצאות כדי לקבוע על איזו התוצאה להקליק – ספק אם יש צורך כזה היום. אם, באמצעות הגדרה כללית למדי, מנוע חיפוש כבר “יודע” מה אנחנו מחפשים, ואם מספיק לדבר לתוך מיקרופון כדי להגיד למנוע החיפוש מה אנחנו צריכים, אין טעם בשיעורים לרכישת “מיומנות” החיפוש.

אבל אם לא נצטרך ללמד תלמידים להקליק על עכבר או לערוך חיפוש, מה כן נלמד אותם?

2 תגובות בנושא “עוד מיומנות שלא נצטרך ללמד?”

  1. מיומנות עכבר עדיין נדרשת, למרות שרב הילדים מגיעים איתם מהבית , כלומר נרכשת לפני גיל בית הספר. אני עובדת עם הילדים שלי בן שנה וחצי וארבע על המיומנות הזאת. הדוגמאות של חיפוש שהבאת הם מעניינות , מכיוון שהם מעידות שהמיומנות החיפוש משתנה, הכלים שמפתחים גוגל ואחרים מאפשרים שיטות חדשות של חיפוש שאינם הקלאסיות שאנחנו מכירים , רובם מבוססים על פופלריות של מידע. אבל אתה צודק מיומנות משתנות , מתחלפות, מתרחבות כל הזמן ולא רק בנושא טכנולוגיה. לפני מאה שנה מיומנות נהיגה או חניה לא היו דרושות. ורק לפני שלושים שנה להחליף חיתול לתינוק היה משהו שונה מהיום. האם אנחנו צריכים להפסיק ללמד בגלל זה? מובן שלא. זה שהדברים משתנים לא צריך ליאש , קודם כל למרות המהירות בה דברים משתנים עדיין חשובה המשמעות ברגע הנתון . סיבה אחרת היא שאיננו יודעים מה יהיה חשוב בעתיד , האם שימוש בעכבר יצא מן המודה – כרגע זה לא ממש נראה באופק. מיומנות החיפוש הקלאסית עדיין נחוצה כדי למצוא דברים פחות פופלרים. וכדי לחפש במאגרים אקדמים. ומלבד זאת חלק מהמיומניות החדשות יכולות להיבנות על גבי הקודמות. למשל בניית דמות במשחק מחשב יכולה לעבוד על עקרונות דומים לבניית דמות בספר.

  2. לא משנה באיזו טכנולוגיה אנחנו משתמשים בשביל להגיע למידע ברשת, עדיין צריך לדעת להעריך את איכות המידע אותו אנחנו מקבלים.האם האתר שגוגל שולח אותנו אליו אמין?האם הערך בויקיפדיה מוטה?מה האינטרסים מאחורי כתבת החדשות בה נתקלנו, ואיך הם השפיעו על המידע שכן או לא נכלל בכתבה?מיומנויות הערכת מידע הן לא מיומנויות שהצורך שלהן יעלם בקרוב, או בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *