לפתוח את השנה עם מיומנויות המאה ה…?

כבר מספר פעמים בעבר ציינתי שכאשר אני שומע את המילים “אוריינויות המאה ה-21” אני מרים גבה, ושואל אם באמת מדובר במשהו חדש. לעתים קרובות מדי אני מתרשם שלא מתייחסים למילות הקסם האלה מספיק בספקנות. לפני כשבועיים קליי בורל קישר למאמרון של בן גריי שאיתו כן יכולתי להזדהות. גריי כתב:
The Partnership for 21st Century Skills believes demonstrating originality, communicating, being open and responsive, acting on creative ideas, utilizing time efficiently, accessing information, etc. are all 21st Century Skills. I’d retort that in reality, these skills have always been in existence and of the utmost importance. They don’t need to have the 21st Century moniker on them to make them significant.
אינני מכיר את בן גריי, או את הבלוג שלו, אבל שמחתי לקרוא את דבריו של עוד מישהו שמחזיק בדעה הזאת. וזאת היתה, כמובן, גם הגישה של בורל. אבל בהמשך המאמרון שלו, בורל מרחיב על הנושא ושואל את עצמו אם בכל זאת יש מיומנויות שאפשר לזהות אותן כחדשות. המסקנה שלו היא מיומנויות הקשורות לאינטרנט:
The only uniquely “21st century literacies” I can think of involve the web.
לדעתו, היכולת להעריך מהימנותו של מידע היא חדשה מפני שהיום אנחנו פוגשים כמויות אדירות של מידע שלא עברו את המסנן של עריכה לפני פרסום. אינני בטוח שמדובר כאן במיומנות “חדשה”, אם כי אני מסכים שהצורך הזה דחוף יותר מאשר בעבר.

בהמשך הוא מונה online identity management – היכולת לנהל את הנוכחות האינטרנטית שלנו כך שאנחנו מבינים מה ראוי לפרסום ומה לא, והיכן. הוא מדגיש שהיכולת הזאת נחוצה מפני שהפרטיות של היום “נקבובית” למדי.

מיומנות חדשה נוספת היא “קריאה חברתית”. בורל מסביר:

the ability to evaluate communication acts by strangers in social networks, emails, comment threads wherever, and the whole range of places people can attempt to connect to us individually now.
במידה מסויימת מדובר כאן ביכולת להבחין בנסיונות הונאה, אבל אני מניח שבורל מתכוון גם להתחברויות חברתיות חיובית. הוא מוסיף, למשל, מיומנות נוספת – היכולת להשתתף בקהילות שכותבות באופן משותף.

בורל פרסם את הרשימה שלו (יש בה עוד כמה נקודות) בבלוג שלו, אבל גם כתגובה בבלוג של גריי. גריי עצמו מגיב שלמרות שהוא מסכים שהנקודות ברשימה של בורל מתארות כישורים חשובים, הוא איננו משוכנע שמדובר במיומנויות אורייניות חדשות, אלא בביטויים חדשים של כישורים קיימים.

אישית, למרות שאינני מוצא טעם במילים כמו “כישורי המאה ה-21”, אינני בטוח שאני מסכים עם גריי. יש ברשימה של בורל רמז למשהו שהוא באמת חדש. ולשבחו של בורל יש לציין שהוא מפגין את הנכונות שלו להפעיל את הכישורים האלה. בדרך כלל הוא אוהב לקבל תגובות בבלוג שלו. הפעם, למאמרון הזה (שהוא בסך הכל עותק של התגובה שלו בבלוג של גריי) הוא סגר את התגובות, והיצע להצטרף לדיון שהתפתח אצל גריי. צעד לראוי להערכה, ואולי אופייני למציאות המידעית החדשה שבה אנחנו נמצאים.

2 תגובות בנושא “לפתוח את השנה עם מיומנויות המאה ה…?”

  1. ובכל זאת…באחת התגובות לבלוג של גריי (ע”י Angela Maiers) כתוב: “If we have to give it a “Label” (21st Century Literacy, New Literacy, New Basics, 21st Century Skills etc…”) to capture attention and create a dialogue of changing the way we define and teach students the skills and strategies they need for their future-so be it. Whatever it takes-don’t you think? אם שיח על מיומנויות המאה ה-21(גם אם אין חדש תחת השמש)יגביר את ההתעסקות בלמידה ובהוראה איכותיים ובשיפור הקיים, הרי יצאנו נשכרים.א.

  2. מה לעשות … אני מסכים. הדיון שהתפתח בתגובות אצל גריי היה מאד מעניין, ו-Maiers העלתה נקודה חשובה. במאמרון המשך (< HREF="http://bengrey.com/blog/?p=63" REL="nofollow">http://bengrey.com/blog/?p=63<>) גריי מנסה להבחין בין אוריינויות לבין כישורים, ולמרות שאני מוצא את עצמי מסכים עם ההבחנה שלו, גם מצאתי את עצמי שואל “נו, מה זה משנה?”. הרי כפי שאת כותבת, מה שחשוב הוא קידום הלמידה המשמעותית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *