האם סטודנטים באמת רוצים ספרי לימוד דיגיטאליים?

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית בארה”ב, נושא ספרי הלימוד, ובמיוחד מחירם הגבוה, תופס כותרות. סקר שנערך על ידי גוף בשם Student Public Interest Research Groups מצא שלא רק ספרי הלימוד המודפסים יקרים מאד – גם הספרים הדיגיטאליים שמו”לים מוציאים לשוק יקרים, ולא תמיד נוחים לשימוש. הסקר מצא שספרי לימוד רבים לוקים בחסר לא רק מבחינת המחיר (מתברר שהם יקרים יותר מספרי לימוד משומשים) אלא גם מבחינת היכולת להדפיס מהם (יש הגבלות לגבי מספר הדפים שאפשר להדפיס), וגם מבחינת משך השימוש (אחרי תקופה מסויימת, אי אפשר להמשיך להשתמש בהם). לא מצאתי התייחסות למאפיין של “עבירות”, אבל סביר להניח גם שאי אפשר להשתמש בהם על יותר ממחשב אחד או שניים. המסקנה של הסקר די צפוייה:
Digital textbooks are a promising solution to lower costs, but they need to be done the right way.
שלושה רבעים מהסטודנטים שהשיבו לסקר ציינו שאם לא יהיה הבדל במחיר, הם יעדיפו ספר מודפס על גבי ספר דיגיטאלי. אם הנתון הזה נכון, הסיכוי של ספרי לימוד דיגיטאליים לחדור לשוק איננו פונקציה של מחיר בלבד. הוא תלוי גם בזיהוי אותה “דרך נכונה” שעליה רומזים עורכי הסקר. הספרים האלה יצטרכו להציע יתרונות שאין לספרי הלימוד המודפסים.

מאמר במערכת הבלוגים של Wired מצביע על כיוון משכנע של אותה דרך נכונה. המאמר מדווח על פרויקט של מספר יזמים שבמשך שנים רבות עבדו אצל מול”ים של ספרי לימוד. כוונת המיזם שלהם, Flat World Knowledge, היא להפיץ ספרי לימוד דיגיטאליים בחינם, אבל למכור שירותים נוספים או נלווים שרכישתם תהיה כדאיות לסטודנטים. כנראה שתהיה למרצים אפשרות להרכיב ספרים לפי הצרכים הספציפיים שלהם, וכיאה לעידן ה-Web 2.0, ערך מוסף שהם מציעים הוא האפשרות להעיר הערות בספרים, והיכולת לעיין בהערות של אחרים. בדרך הזאת עשוי להיווצר שיתוף פעולה בין קוראים שמשתמשים באותו טקסט:

Enhancing the value of the online versions is the open source component. Students can annotate and comment in the digital margins of Flat World’s texts to share their insights, analysis and conclusions with other students.
מעיון באתר של Flat World Knowledge, לא ברור לי אם המרכיבים של שיתוף שהם מציעים יעלו כסף, או אם אלה יהיו חלק מהשימוש בחינם. לטעמי, אפשרות השיתוף בהערות השוליים של קוראים רבים היא תוספת כדאית מאד. אבל כבר היום קיימים כלים שאינם עולים כסף המאפשרים שיתוף בהערות. הכלים האלה אולי אינם מחוברים ישירות לספר לימוד ספציפי, אבל אינני משוכנע שהחיבור הזה הכרחי. אני בטוח שלאנשי Flat World Knowledge יש עוד תוספות דיגיטאליות באמתחתם (ואני מתעניין מאד לדעת מה הם יציעו), אבל ממה שאני מצליח להבין, אינני משתכנע שמדובר במיזם שבאמת יהיה כלכלי.

לפני קצת יותר מחודש דיווחתי כאן על פרויקט כותר של מט”ח. לפרויקט הזה כמה מהמאפיינים החיוביים של ספרי לימוד דיגיטאליים, והוא בוודאי ימשיך להתרחב ולהתפתח (ונכון לבדיקה האחרונה שלי, הוא עדיין בגרסת הרצה וחינם). כתבתי אז שאני חושש שבמקרה של כותר, הטכנולוגיה מקדימה את המשתמשים, ושתלמידים וסטודנטים עדיין לא מבינים כיצד כדאי להם לנצל את הכלים שהפרויקט מציע. העובדה שהסטודנטים בסקר שהוזכר כאן מעדיפים ספרי לימוד מודפסים על גבי ספרי לימוד דיגיטאליים רק מחזקת את החשש הזה. כאשר מדובר בלמידה באמצעים דיגיטאליים, לא ברור שהילידים הדיגיטאליים שולטים בטכנולוגיה. אבל אם המחיר של ספרי לימוד דיגיטאליים יוכל להתחרות ממש במחיר של ספרי לימוד מודפסים, יש סיכוי שהם בכל זאת יגלו שיש בספרים האלה יתרונות.

3 תגובות בנושא “האם סטודנטים באמת רוצים ספרי לימוד דיגיטאליים?”

  1. לספרים דיגיטליים יש יתרונות עצומים – קל לעדכן אותם, אפשר לערוך בתוכם חיפוש ואפשר להעתיק מהם טקסט בקלות. אבל יש להם בעיה אחת – הם לא מודפסים על נייר, מסובך להדפיס אותם ולא ממש כיף לקרוא מהמסך של המחשב, אחרי הכל. למרות ממשקי הסימניות של חלק מהספרים האלה, עדיין לא נוח לכתוב פוסט-איטס עליהם, כלי חשוב לסטודנטים. הטכנולוגיה יכולה לסייע למדיום הדיגיטלי להתחרות במודפס, אבל צריך לזכור שלא כל הסטודנטים מסתובבים עם לאפטופ קטן וקליל, שבאמת יכול להפוך ספר דיגיטלי למתחרהו של המודפס. לא מפליא אותי שסטודנטים מעדיפים ספרים מודפסים על פני דיגיטליים. ברכישות הספרים האחרונות שלי (ספר פתולוגיה ופרמקולוגיה) קיבלתי יחד איתם גישה לגרסא הדיגיטלית (אונליין) של שני הספרים. השימוש שלי בכלים האלה הוגבל לזמן הלימוד מול המחשב, למשל בעת עריכת הרשימות שלי, ותו לא. בעת החזרה על החומר, עם הרשימות שלי (מודפסות, כי יותר נוח לקרוא מנייר), למדתי עם הספרים המודפסים.

  2. ראיתי את המחקר הזה ולא הופתעתי. עם כל היתרונות של ספר אלקטרוני, יותר נוח ללמוד מספר.חשבתי לעצמי: “חחח, הנה התשובה לכל אלה שאומרים שאין עתיד לספר ולספריות.”החברות מנסות לשכנע אותנו כל הזמן לקנות גרסה אלקטרונית לספרי לימוד. הם מאד יקרים וגם הנושאים שלהם מוגבלים. אני רואה יתרון רק לגבי ספרי מדע שמתעדכנים לעתים קרובות. בגרסה מודפסת צריך לקנות כל הזמן מהדורות חדשות, בזמן שהגרסה האלקטרונית מתעדכנת כל הזמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *