האם בכלל אפשרי נאום סיום שנה שאיננו מיחזור?

לפני מספר ימים הניו יורק טיימס פרסמה ידיעה קצרה על נאום סיום השנה שנשאה מפקחת מחוז במערכת החינוך של ניו ג’רסי. המפקחת הוזמנה לברך תלמידים מצטיינים והשתמשה, כמעט מילה במילה, בדוגמה של נאום שהיא מצאה באינטרנט.

המפקחת תירצה את המעשה שלה בדרך די מעניינת (מתוך מאמר על הנושא, מעיתון בניו ג’רסי):

“It wasn’t done maliciously,” she added. “It wasn’t done to try to take someone else’s words for my own.”

Calabro said she didn’t tell the students she was delivering a speech posted on the Web site About.com because “it didn’t even dawn on me to give credit, because it was a public speech, and this was a sample” speech.

The Web site where she found the speech “didn’t say I could use it, but it didn’t say I couldn’t use it,” Calabro said. She also said she consulted an attorney, whom she declined to name, and was told she did nothing illegal.

אז הכוונות היו טובות, וכזכור, אף אחד לא אמר שאסור לה להשתמש בנאום. אבל בכל זאת, באתר בו המפקחת מצאה את הנאום יש יותר מרמז בנוגע לסיבות שהנאום בכלל מופיע שם. הנאום הוא הדף השלישי מתוך שלושה המוקדשים ל-Effective Speech Writing. אחרי שני דפים שעוסקים ברעיונות שהם מתאימים לנאומים של סיום השנה, כותבת הדפים מביאה את הנאום שהועתק כדוגמה. לפני-כן היא מציינת:

Speechwriting is all about knowing your audience and addressing their concerns. Leave your audience with something about which to think. Include humor and inspirational quotes. But make sure that each of these are integrated into the whole. Study the great speeches of the past to find inspiration. The joy that you will feel when you have given a speech that has inspired people is amazing and worth the effort. Good luck!

מקריאת המילים האלו קשה לא להתרשם שהכוונה של הכותבת היתה לעודד נואמים פוטנציאליים לכתוב נאומים בעצמם.

אז מה אנחנו אמורים להסיק מכל זה? קודם כל, צריכים לציין שהמפקחת כנראה ממלאת את תפקידה כראוי. לפחות מתקבל הרושם שתלמידי המחוז רוכשים מיומנויות שימוש באינטרנט. הרי לקיחת הנאום התגלתה על ידי תלמיד:

A student who attended the ceremony recognized some of the passages in the speech and checked it against the Web site.

מה עוד? סביר להניח שבשנה הבאה התלמידים במחוז יקבלו מספר שיעורים בנושא של העתקות. יספרו להם שאין לקחת חומרים של מישהו אחר תוך יצירת הרושם שהם שלך. אינני יודע כיצד בשיעורים האלה יסבירו לתלמידים את ההבדל בין הנאום שהמפקחת נשאה לבין מסירת עבודה מהאינטרנט בשמו של התלמיד שמוצא אותה, אבל אני מניח שהמורים ימצאו דרך לעשות זאת. (וחשוב לזכור שכמה מהנאומים המפורסמים בהיסטוריה המודרנית לא נכתבו על ידי הנואמים עצמם, אלא על ידי כותבי נאומים מקצועיים. ובכל זאת, זוכרים את הנאומים כאילו הם של אלה שנשאו אותם, ולא של הכותבים שפעלו מאחורי הקלעים.)

בסופו של דבר, מדובר בסיפור פיקנטי, אך לא יותר מזה. גם אם לא משתמשים בנאום של מישהו אחר, ספק אם אפשר להגיד משהו מקורי בנאום של סוף השנה בבית ספר. הנאום המועתק היה, לטעמי לפחות, נאום די טוב. אבל הוא היה גנרי למדי, מלא בכל אותן מליצות שכולם מצפים לשמוע בנאום כזה. דווקא מפתיע שתלמיד גילה את ההעתקה – לא מפני שהוא ידע לחפש אותו באינטרנט, אלא מפני שהוא, והאחרים שנוכחו, בכלל הקשיב מבלי להרדם.

תגובה אחת בנושא “האם בכלל אפשרי נאום סיום שנה שאיננו מיחזור?”

  1. אני חושבת שזה ממש מצחיק.באמת…אבל מה שברור הוא שהמפקחת, כפי שחושבים לגבי בני נוער אינה מבינה שהאינטרנט הוא מדיום ציבורי ופתוח לכולם. היא חשבה שמה שהיא מוצאת, רק היא רואה ורק היא יכולה להוריד מהאינטרנט.זה מזכיר לי ישיבות מורים שנכחתי בהן ובהן המנהלת הקריאה ברוב חגיגיות את תוכן המצגת התורנית המספרת למדפדפים בה כמה חשובה עבודת צוות או סיפור על חכם סיני או על כמה החיים יפים כשמזדקנים…כבר נכחתי במסיבות סוף שנה כאלה ולצערי, זה אינו חזיון בלתי שכיח.א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *