דעו את זכויותיכם

כבר מספר ימים אני מנסה להזכיר לעצמי להתייחס למאמרון מעניין שאנדי קרבין פרסם לפני כשבועיים בבלוג learning.now. אבל איכשהו, כמו שקורה לעתים קרובות מדי, עניינים אחרים תופסים את תשומת הלב, והקישור, וההתייחסות, למאמרון הזה נדחק יותר ויותר רחוק מתודעתי. כמובן שאם לא אכתוב על נושא מסויים זה לא יהיה סוף העולם. אבל בתוך הרעש הדי מתמיד שמלווה את נושא זכויות יוצרים והאינטרנט, כולל בסביבה הלימודית, יש טעם מידי פעם להזכיר שלא כל הזכויות נמצאות בידיהם של “בעלי הזכויות”.

קרבין כותב על מה שבעיניו הוא:

a major crisis in our classrooms: that educators who are trying to improve students’ media literacy are being hampered by their own illiteracy when it comes to copyright and fair use.

הוא כותב על דוח שהתפרסם לאחרונה בשם The Cost of Copyright Confusion for Media Literacy שבחן את הידיעות של אנשי חינוך שונים בנוגע לקניין רוחני, ומספר שהדוח מסיק ש:

many educators lack a key media literacy skill – the ability to articulate their rights to use unlicensed works in the course of their media literacy teachings.

לפי קרבין, לא מדובר בבעיה שולית הנובעת מהבנה מוטעית של החוק, אלא בפגיעה של ממש באיכות ההוראה. בלשון הדוח:

[T]eachers face conflicting information about their rights, and their students’ rights, to quote copyrighted material. They also confront complex, restrictive copyright policies in their own institutions. As a result, teachers use less effective teaching techniques, teach and transmit erroneous copyright information, fail to share innovative instructional approaches, and do not take advantage of new digital platforms.

מתברר שמורים רבים הוזהרו כל כך הרבה פעמים על השימוש בחומרים שיש עליהם זכויות, שהם אינם מודעים לכללי השימוש ההוגן (fair use) או אינם מעיזים להסתכן.

תוך כדי הכנת המאמרון הקצר (לשם שינוי) הזה, שמחתי לראות שמתפתח דיון סביב הנושא החשוב הזה באדורשת. שם, פנינה מידן קישרה לווידיאו של הרצאה של לורנס לסיג. לסיג מיטיב להסביר את המחיר התרבותי שאנחנו עלולים לשלם אם נגביל יתר על המידה את הגישה החופשית לאוצרות תרבות ונחסום את השימוש בהם כקרשי קפיצה להמשך היצירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *