תל למחשב את אשר למחשב

אינני יכול להתלונן על כך שאני צריך להכין רשימות ביבליוגראפיות רק לעתים רחוקות. עשיתי זאת פעמים רבות בעבר, ואני עדיין זוכר, פחות או יותר, את הכללים. אבל אל תבקשו ממני לזכור אם ציון שם המו”ל צריך לבוא לפני או אחרי עיר המצאו, או לזכור בדיוק היכן שנת ההוצאה צריכה להופיע, ואפילו אם זה שם של מאמר או של ספר שצריך להופיע על קו תחתי (או אולי באותיות מודגשות?). גם אם אינני צריך להכין רשימות כאלה, לא פעם מזדמן לי לראות את הרשימות של אחרים, ואני מגלה בהן מידה גדולה של חוסר עקביות. לפעמים חוסר העקביות צורם לי, אבל על פי רוב, כל עוד אני מסוגל לזהות את המקור ולהגיע אליו בעת הצורך, אני מוכן לסלוח את הסטיות מהכללים המקובלים. אולי הכללים האלה באמת חשובים, אבל (סליחה על הווידוי) לא כל כך איכפת לי.

יש, כמובן, כאלה שכן איכפת להם. ג’יי פפמן (שקישרתי לבלוג שלו כאן לפני שנה וחצי) כותב השבוע על מאמר שהוא קרא שדן בשאלה אם היום, כאשר קיימים אתרי אינטרנט שיכולים להכין רשימות ביבליוגראפיות באופן אוטומאטי, יש בכלל צורך ללמד את כללי ציון המקור הנכונים. פפמן מציין שכאשר הוא התחיל לקרוא את המאמר התעורר בו החשד שמדובר בעוד מאמר מייגע שמתאבל על האובדן של מיומנות שממילא היתה צריכה כבר להכחד:

“Here we go,” I thought, “someone else opining about the pleasures of doing a completely inane task and lamenting that if we don’t teach students when to use a period, a comma, and italics in some insanely stupid format designed before computers by people who create rules that are almost impossible to follow correctly because the people who created the system don’t understand grammar well enough to recognize the inconsistencies.
אבל להפתעתו, ולשמחתו, פפמן מגלה שכותב המאמר (EZ Bibliographies באתר של ה-Chronicle of Higher Education), מודה שלמרות שהוא עצמו נהנה ממלאכת הכנת הביבליוגראפיות (וזאת משום שמדובר במלאכה שאינה דורשת חשיבה יתרה) הוא כבר לא רואה סיבה ללמד את המלאכה הזאת לסטודנטים שלו. כותב המאמר השתכנע שכדאי לתת למחשב לעשות מה שהוא עושה טוב יותר מהאדם.

פפמן מכליל את ההתייחסות הזאת כדי לבחון את המקום של המחשב והאינטרנט בלמידה באופן כללי:

The point, to me, is that computers are good at doing the same thing over and over again and we’re not. So if you can get the computer to put in the commas and italics, you should let it …. With the busywork removed you can now focus on stuff that actually requires thinking.
ונדמה לי שמדובר בכלל ברור, המנוסח היטב, שכדאי לנו לאמץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *