עוד הדרך ארוכה

כנס SXSWedu מחשיב את עצמו ככנס שבחזית היזמות בטכנולוגיה החינוכית. דבר זה מורגש בפיסקת הפתיחה של דף האודות של אתר הכנס:

Education’s most energetic and innovative leaders from all backgrounds of the learning landscape including teachers, administrators, university professors, business and policy leaders converge each March at the SXSWedu Conference & Festival. The four-day event is a platform for the growing SXSWedu community to connect, collaborate, create and change how we teach and learn.
מורים ומרצים אמנם מוזכרים במשפטים האלה, אבל הרושם הכללי שמתקבל מהסקירות על הנעשה בכנס שהגיעו אלי איננו של “קהילה” שנבנית. במקום זה, הכנס היווה הזדמנות של חברות הזנק למכור את מרכולתן ולהסביר כיצד הן מתכוונות לחולל מהפכה בחינוך. לו קיבלתי הזמנה להשתתף אני בוודאי הייתי עושה זאת – ההזדמנות לקשור קשרים עם אנשים “חשובים”, וגם הדיווחים על המסיבות שם, בהחלט מעוררים תאבון. אבל אני חייב להודות שיותר מאשר לעורר תאבון, הדיווחים על הנעשה שם מעוררים בי מנה גדושה של ציניות. נדמה לי שזאת הסיבה שעל אף העובדה שהתחלתי לכתוב את המאמרון הזה לפני שבוע, ראיתי לנכון לחכות זמן מה, בתקווה שאזכה לצפות במקור שאת הביקורת עליו אני מדווח כאן, ואולי בעקבות זה לשנות את דעתי.

נולן בושנל (Nolan Bushnell) היה המרצה באחד המושבים המיוחדים של הכנס. בושנל הוא דמות מכובדות בעולם התקשוב: הוא ייסד את חברת Atari ומילא תפקיד מרכזי בפיתוח המשחק Pong שהפך ללהיט גדול והוביל לפיתוח המהיר של תחום משחקי הווידיאו. בושנל גם נחשב בתחום היזמות: הוא ייסד את רשת המסעדות הראשונה שהכילה גם משחקים ופעילויות לילדים. אינני מטיל ספק ביכולות היזמיות שלו, אבל אני בכל זאת שואל אם ההצלחות שלו במסעדנות ובמשחקי וידיאו עושות אותו למבין גדול בחינוך. האם אלו מצדיקות את הזמנתו כמרצה במושב מיוחד בכנס SXSWedu? התשובה היא שלא על ההישגים האלה בלבד הוא הוזמן. היום בושנל מייסד ומנהל חברה חדשה בשם BrainRush. באתר החברה אנחנו לומדים שהחברה מקדמת את הלמידה באמצעות משחקים. ולא מדובר במשחקים סתם, אלא במשחקים המבוססים על מה שהחברה מכנה “Brain Science”:

Inside every BrainRush, our Adaptive Practice™ technology applies the science of learning to your gameplay. Each game engages your brain in rapid-fire practice that adapts to your exact needs, so learning is maximized during every second of play.
אינני מטיל ספק בכך שיש רקע תאורטי-מדעי למה שהחברה מבקשת לעשות, אבל מההתנסות הקצרה שלי עם מספר משחקים שנמצאים באתר החברה התרשמתי שמדובר בכרטיסיות תרגול. סביר להניח שמאחורי הקלעים יש אופטימיזציה “מדעית” שמשביחה את הכרטיסים, אבל אולי החברה הצליחה להסתיר אותה. כך או כך, עם המוניטין של מיישם מדעי ביוזמה לימודית, בושנל ראוי לשאת הרצאה במושב מיוחד ב-SXSWedu.

אודרי ווטרס דיווחה על ההרצאה של בושנל בזמן אמת בחשבון ה-Twitter שלה, והיא העלתה את מכלול ה-tweets האלה ל-Storify. מלכתחילה ציפיתי שאזדהה עם הביקורת של ווטרס שכבר עם תחילת ההרצאה חשפה את ההתייחסות שלה:

Next up: I’ll be live-tweeting Nolan Bushnell’s #SXSWedu talk on “Education and Gaming”… unless my brain explodes or I run out screaming
וזאת הסיבה שרציתי לצפות בעצמי בהרצאה של בושנל. זמן קצר אחרי ההרצאה סטרון בעל תשע הדקות הראשונות שלה עלו לרשת, וקיוויתי שההרצאה במלואה גם תעלה. אבל שבוע עבר ונדמה לי שזה לא הולך לקרות. לכן אני מביא חלקים מההרצאה דרך העיניים של ווטרס – ואני מודה שהנטייה שלי היא להזדהות עם דבריה (ההאשטאגים שווטרס מוסיפה לציטוטים מסגירים את דעתה על דברי בושנל).

ווטרס מדווחת שבושנל באמת מתבסס על תחזית מדעית:

“In 5 years learning will be 10 times faster” — Nolan Bushnell #sxswedu #taylorism
וגם:
“What is the best breakfast for a student? Maybe it’s a protein mix. I believe we’ll know the answer in 2 years” – Nolan Bushnell #sxswedu
אבל אם כבר מגזימים, למה, בשם המדע כמובן, להסתפק בתחזיות? בושנל מכריז:
“Students today have different brains” – Nolan Bushnell #fuckyeahscience #sxswedu
ויש גם תיאוריית למידה:
“Learning should be active with extreme time pressure” – Nolan Bushnell #WTF #makingshitup #sxswedu
בשלב הזה מוצדק לשאול אם כל מטרת המאמרון הזה היא בסך הכל לעשות קצת צחוק (לא שיש משהו פסול בקצת הומור מידי פעם). אבל לא על הצחוק לבדו המאמרון הזה. למרבה הצער, נדמה לי שדבריו של בושנל ממחישים בצורה מדאיגה את ההתייחסות של יזמים רבים בתחום התקשוב החינוכי. בלבוש של הצהרות מדעיות (על תפקוד המוח, לא פחות!) אנחנו זוכים לאוסף של אמירות סרק שהקשר שלהן ללמידה של ממש קלוש. הבעיה היא שהדברים האלה נאמרים בהרצאה במושב מיוחד של כנס שמתיימר להיות בחזית הפיתוח של התקשוב החינוכי. אם הם אכן משקפים את עומק ההבנה החינוכית של האוכלוסייה הזאת, אנחנו עדיין רחוקים מאד מהשפעה חיובית של התקשוב על הלמידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *