הגודל לא קובע – על מרכזיותו של ה-RSS בלמידה

באתר blogs for learning היוצא מהסטייט אוניברסיטי של מישיגן, דיוויד פרי, מהסטייט אוניברסיטי של אלבני, פרסם לפני זמן קצר מאמר מעניין, ואף חשוב, מאד, עם השם הארוך: The Technology of Reading and Writing in the Digital Space: Why RSS is crucial for a Blogging Classroom. המוקד של פרי הוא הכתיבה בהשכלה הגבוהה, אבל הם קשורים מאד גם לחינוך של K12ולתהליכי חקר. פרי הוא בין המעטים שקראתי המציינים עובדה שאליה, לעתים קרובות, מעדיפים לא להתייחס: :

One of the most significant concerns about using blogs in the classroom is that students often feel as if they are doing the same writing, just placing it on the web.

זאת אומרת, אנחנו אולי מעודדים כתיבה, ומסבירים שבאמצעות בלוג “כל העולם” יכול לקרוא את מה שהתלמידים כותבים, אבל בעצם, מדובר בכתיבה שבחלקה הגדול היא העתקה מכתב יד לתמלילן, ואז הדבקה לתוך בלוג. פרי מוסיף: :

If one simply transfers the “book-way” of writing onto the digital space, students have learned little that they could not have gained from more traditional writing assignments.

הוא גם מדגיש שחשוב שתלמידים יידעו לנבט את דרכם, באופן מודע וביקורתי, בתוך הסביבה הדיגיטלית. זאת ועוד: הוא מציין שהכתיבה לסביבה הדיגיטלית מחייבת התייחסות למקורות רבים, עד כדי הצנעת הכותב היודע כל, לטובת השתתפות בקהילה של כותבים וחושבים.

אבל פרי אינני מתייחס רק לכתיבה, אלא לאמצעים שבהם תלמידים נחשפים למקורות טובים. כאן נכנס ה-RSS ככלי המאפשר הבאת פרטי מידע אלינו. פרי עוד מדגיש את החשיבות של ה-RSS בשיתוף פעולה בין לומדים – היכולת לתייג מה שכתוב כך שאנחנו, ואחרים, נוכל למצוא דברים שהם רלוונטיים לצרכים שלנו. אין זה מאמר שמחדש באופן משמעותי, אבל הוא מציג גישה חינוכית בריאה מאד. במקום התלהבות מכל דבר שיש לו ריח של Web 2.0, הוא מתאר באופן בהיר ומפורט כיצד כלי כזה יכול לשרת את הלמידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *