תלוי מי מדבר?

בימים האחרונים גוגל חשף מערכת חדשה: Google for Educators. וכמו בכל דבר של גוגל, הפרסום גרר תגובות רבות, או לפחות אצל בלוגרים בתחום האינטרנט בחינוך. רוב מי שהגיב ליוזמה הזאת ביקש לברך, אבל בכל זאת מצא את עצמו מגרד בראש ושואל האם, מעבר לנסיון לזכות בנקודות זכות פרסומיות, יש כאן תוכן של ממש. לצערי, אני צריך להוסיף את קולי לקבוצה הזאת. אין זה אומר שבמחרב החינוכי אין לשימוש בכלים של גוגל (וכמובן גלים של חברות אחרות) פוטנציאל אדיר. אבל מהצצה ראשונה במערכת של Google For Educators קשה לא לקבל את הרושם שמה שיש כאן הוא לא יותר מהמובן מאליו.

הכוונות הן, כמובן, טובות: :

Google recognizes the central role that teachers play in breaking down the barriers between people and information, and we support educators who work each day to empower their students and expand the frontiers of human knowledge. This website is one of the ways we’re working to bolster that support and explore how Google and educators can work together.

אבל מה יש כאן? בסך הכל, תיאורים כלליים ביותר של הכלים השונים של גוגל, יחד עם רמזים (לפעמים אפילו רק בקושי רמזים) על כיצד אפשר להשתמש בכלים האלה בכיתה. על פי רוב, אחרי שקוראים את ההצעות לשימוש בכיתה מורה עשוי להגיד לעצמו “נו, באמת, ידעתי את זה קודם. בשביל זה קראתי אל הדף?”. ובעצם, זאת בדיוק הבעיה. נדמה שיש רצון טוב, אבל מעט מאד להציע. אולי בגלל זה גוגל מזמין מורים לדווח על כיצד הם משתמשים בכלים בכיתות שלהם.

יש משהו קצת מוזר במבצע (הפרסומי?) הזה של גוגל. אני מניח שלא מעט עובדים בגוגל שמקדישים חלק מיום העבודה שלהם לעיון בבלוגים בנושא של אינטרנט וחינוך. דווקא מהצצה די חפוזה בבלוגים כאלה, אפשר לקבל רעיונות רבים לשימוש מרשים יותר בכלים של גוגל. אבל נדמה שאפילו את זה לא נעשה בגוגל.

אבל אם כבר ציינתי שאפשר ללמוד יותר על שילובם של כלים של גוגל בכיתה מבלוגים רבים שמתפרסמים, צריך גם להודות שלעתים קרובות אותם בלוגים מלאים, גם הם, בלא יותר מאשר אותן סיסמאות ריקות שגוגל אימץ כאן. אפשר לקוות שהמרחב הזה שנפתח בגוגל עוד יגדל וישתפר. בינתיים, לא מזיק גם להטיח קצת ביקורת כלפי יוזמה לא כל כך מבושלת. עם זאת, צריכים אולי גם לשאול למה, כאשר בלוגרים משמיעים סיסמאות ריקות מתוכן זה מותר, ואילו כאשר בגוגל עושים זאת זה פסול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *